NIET KLAGEN?

 “Niet klagen maar dragen”, dat is een tegeltjeswijsheid uit de jaren vijftig van de vorige eeuw. Bij veel gezinnen hing thuis een dergelijk Delfts blauw tegeltje aan de muur van de mooie kamer. En deze tekst betekende: niet zeuren, gewoon doen wat je moet doen, zonder gemopper. Ook als jong ventje kreeg ik dat vaak te horen. Je wist niet beter.

 

Maar toch …..

Toch geldt deze wijsheid soms niet in het recht. Ik zal een voorbeeld geven.

 

Begin van dit jaar werd een dressuurpaard verkocht aan een paardenliefhebber. Dit paard was voorafgaande aan de koop al gekeurd door een dierenarts; het paard was prima in orde. Het paard had diverse wedstrijden gelopen en daarbij ook wedstrijdpunten gehaald.  Toch moest het paard in de periode april-juni verschillende keren worden behandeld door een arts, helaas zonder resultaat. Het paard liet bij de training zoveel problemen zien dat het paard in augustus van dit jaar nog eens werd onderzocht door een dierenarts. En ja hoor, het paard bleek al vóór de koop een dusdanig gebrek te hebben dat het niet meer geschikt was voor wedstrijden.

 

Geld terug?

De paardenliefhebber wilde natuurlijk zijn geld terug hebben. Hij stuurde daarom de verkoper op 2 september een brief met het verzoek om de koopsom terug te betalen. De verkoper weigerde dat en de rechter moest er aan te pas komen.

 

Klachtplicht

De rechter wees echter de vordering af. Waarom? Omdat de paardenliefhebber te laat had geklaagd bij de verkoper. Want in de wet staat dat de koper “binnen bekwame tijd” na de ontdekking van de klachten bij de verkoper aan de bel moet trekken. In dit geval vond de rechter dus dat de paardenliefhebber te lang had gewacht. En daarom kreeg de paardenliefhebber nul op het rekest.

 

Twee maanden

In zijn algemeenheid moet binnen twee maanden worden geklaagd, nadat het gebrek is ontdekt. Klaagt u te laat, dan wordt uw vordering afgewezen, zelfs als de klacht terecht zou zijn. De reden is dat de verkoper door te laat klagen in zijn bewijspositie kan zijn geschaad.

 

Advies

Doet zich iets dergelijks bij u voor, klaag dus tijdig en vraag ons om advies. Wij zijn er voor u!

 

mr. W.M.J. (Wil) Saes