Let op de kleine lettertjes!

Iedereen kent ze, maar weinig ondernemers gebruiken ze op de juiste manier: algemene voorwaarden. Zo denken veel ondernemers dat met het noemen van algemene voorwaarden op de factuur, deze dan ook meteen van toepassing zijn. Niets is minder waar, waardoor u risico´s loopt. Risico´s die u nu juist door de algemene voorwaarden wil voorkomen. Daarom heb ik voor u de 5 meest praktische vragen en antwoorden op een rij gezet.

 

1. Nodig?

Algemene voorwaarden zijn niet verplicht, maar het is daarentegen wel erg handig om ze te hebben. U kunt deze dan voor iedere overeenkomst gebruiken, zonder ze opnieuw te moeten uitonderhandelen. Dat scheelt tijd, en dus ook geld. U kunt zich dan focussen op de afspraken over de kern van de dienstverlening of opdracht.

 
2. Van toepassing?

Om de algemene voorwaarden van toepassing te laten zijn op de overeenkomst, is het nodig dat uw contractspartij daar mee instemt. Vermeld in de offerte dat de algemene voorwaarden van toepassing zijn, en laat uw contractspartij deze offerte ondertekenen.

 
3.Ter beschikking stellen?

Of de algemene voorwaarden ook daadwerkelijk gelezen worden, is de eigen verantwoordelijkheid van uw contractspartij. Wél moet u uw contractspartij voor of bij het sluiten van de overeenkomst de mogelijkheid bieden om ze te kunnen lezen. Vergeet dit niet! Een tip: druk de algemene voorwaarden op de achterkant van de offerte af.

 
4. Contractspartij?

Vraag u af wie uw contractspartij is. Consumenten worden namelijk extra beschermd door de wet. Daar moeten uw algemene voorwaarden op afgestemd worden.

 
5. Voor eens en voor altijd?

Als ondernemer staat u niet stil: uw onderneming kan groeien of veranderen. Ook het recht en de jurisprudentie veranderen regelmatig. Het is belangrijk om uw algemene voorwaarden regelmatig onder de loep te laten nemen en te laten controleren of ze nog wel up-to-date zijn en bij uw onderneming passen.

 

mr. R.M.T.A. (Rianne) Saes