Geen Amerikaanse Suits toestanden bij Tijssen & Saes advocaten en belastingkundigen

Gouden horloges die om polsen schitteren, maatpakken van duizenden euro’s en peperdure kantoren. Dat is wat we van advocaten op televisie zien, maar dit beeld is allesbehalve representatief. De hoogste tijd om mensen via social media een kijkje in de keuken van een advocatenkantoor te geven. En de zwarte toga, die blijft bij ons zoveel mogelijk aan de kapstok hangen.

Drempel
“Hoe meer informatie cliënten met ons delen, hoe meer we als advocaten voor hen kunnen betekenen. Maar om te durven delen, moet je jezelf wel op je gemak voelen”, aldus Marcel Tijssen. Geen gemakkelijke opgave als de drempel om bij een advocatenkantoor aan te kloppen hoog is. Soms torenhoog.

Adviseren
“We kijken er niet van op dat die drempel er is”, vult Wil Saes aan. “Neem bijvoorbeeld televisieseries zoals Suits. Hierin spelen buitengewoon snelle jongens met gouden horloges, dure maatpakken die werken vanuit peperdure kantoren, de hoofdrol. Én, vechten zij vaak zaken met een hoop bombarie voor de rechter uit. Dit stereotype van de advocatuur berust echter op vooroordelen en clichés. Als bij ons iemand aanklopt met een probleem of vraag, laten we de toga en bef het liefst aan de kapstok hangen.”

In het rijtje
“Met het delen van dit beeld onder een breed publiek, gaan we voor een plek in het rijtje van ‘vaste’ adviseurs. Net zoals de verzekeringsadviseur en de accountant dat zijn. Als je een huis koopt, ga je voor advies naar de verzekeringsadviseur om je te beschermen tegen financiële risico’s en om je in te dekken tegen schades. En als je met een onderneming start, ga je naar de accountant om op fiscaal gebied van alles te regelen”, aldus Wil.

Logica
“In dit rijtje van logica horen wij ook thuis. Want als je dat huis koopt, wil je discussies over de aansprakelijkheid, garanties en bouwtijd voorkomen. En als je een bedrijf met medewerkers start of overneemt, dan wil je je rechtsvorm of arbeidsvoorwaarden op orde hebben”, legt Wil uit. “Met goed advies kun je problemen voorkomen. Maar nu is het zo dat het merendeel van de mensen pas bij ons aanklopt als er een probleem is. Jammer. Door vandaag al na te denken over de vragen van morgen, kunnen we vaak particulieren en ondernemers geld, tijd, frustraties en dus problemen besparen. Maar als de gang naar de rechtbank noodzakelijk is, dan trekken wij uiteraard onze toga aan, knopen we onze bef om en pleiten we met volle overgave tegenover de rechter.”

Durven
“Door een inkijkje te bieden in ons advocatenkantoor, kennis te delen en tips te geven willen we een breed publiek laten zien wat we doen en hopen we dat mensen ons eerder durven te benaderen”, zo vat Marcel samen. “Daarbij wil ik wel nog aanstippen dat Facebook en LinkedIn ‘slechts’ de communicatiekanalen zijn. Want onze collega’s van Tijssen & Saes advocaten en belastingkundigen maken communicatie mogelijk. Zij, Wil en ik zijn de mensen die ervoor zorgen dat vragen op de best mogelijke manier worden opgelost.”