Eropuit met de elektrische fiets; goed beschermd?

De elektrische fiets is enorm populair. Alleen al in de maand mei 2020 zijn maar liefst 58.000 elektrische fietsen verkocht. Dat is een stijging van 38 %, ten opzichte van mei vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek dat BORAG heeft laten uitvoeren. Ook cliënt John wilt graag een elektrische fiets aanschaffen. Ik zocht voor hem uit, hoe het zit met aansprakelijkheid, als John een verkeersongeluk zou krijgen.

 

Bescherming ‘gewone’ fietser

In een eerdere column schreef ik al, dat fietsers en voetgangers worden beschermd door de wet en rechtspraak wanneer zij worden aangereden door een motorvoertuig. Zij krijgen minimaal 50% van hun schade vergoed, ook als zij eigen schuld hebben, omdat zij zwakkere weggebruikers zijn.

 

Bescherming elektrische fietser

Of de berijder van een elektrische fiets ook minimaal 50% van zijn schade vergoed krijgt, is bepalend of de elektrische fiets valt in de categorie ‘fiets’ of ‘motorvoertuig’.

 

Fiets met trapondersteuning

Een fiets met trapondersteuning (ook wel pedelec genoemd) wordt gelijkgesteld aan een gewone fiets, mits deze een maximale snelheid van 25km/h kan bereiken. Een motor ondersteunt de fietser bij het trappen. Stopt de fietser met trappen, dan stopt de motor ook. Als John wordt aangereden op deze fiets, kan hij dus een beroep doen op de 50%- regel.

 

Wanneer de pedelec snelheden kan bereiken hoger dan 25km/h, dan wordt het door de wet aangemerkt als een motorvoertuig (speed pedelec). John kan in dat geval geen beroep doen op de 50%- regel. Hij kan uiteraard wel via het algemene aansprakelijkheidsrecht de automobilist aansprakelijk stellen, en vergoeding van zijn schade claimen.

 

E-bike

Ook de e-bike wordt als een motorvoertuig beschouwd. De e-bike is namelijk volledig elektrisch, waardoor de fietser niet hoeft te trappen om vooruit te komen. John is ook in dit geval aangewezen op het algemene aansprakelijkheidsrecht om zijn schade vergoed te krijgen.  

 

Gespecialiseerd letselschadekantoor

U ziet, dat de keuze van John gevolgen zal hebben voor de schadeafhandeling. Belangrijk is, dat u bij een aanrijding goed laat onderzoeken om welke fiets het gaat. Ook is het belangrijk, dat u zich in alle gevallen, tijdens het schadetraject laat bijstaan door een gespecialiseerd letselschadekantoor, of dit nu is via de 50%- regel of via het algemene aansprakelijkheidsrecht. John weet in ieder geval dat, wanneer hij wordt aangereden op zijn elektrische fiets, hij gelijk contact opneemt met ons gespecialiseerde letselschadekantoor zodat zijn belangen zo goed mogelijk behartigd worden. John weet ook dat onze kosten voor de verzekeraar van de aansprakelijke wederpartij zijn.  

 

Heeft u vragen, of wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen, neemt u dan contact op voor een vrijblijvend en gratis intakegesprek.

 

Mw. mr. R.M.T.A. (Rianne) Saes