DAGVAARDING: PANIEK??

Mijnheer Van der Erven komt onaangekondigd aan de deur. De deurwaarder was zojuist bij hem aan de deur geweest en had een dagvaarding afgegeven. Behoorlijk geschrokken besloot hij meteen naar ons kantoor te gaan. Hij vertelt dat hij over twee weken voor de rechter moet verschijnen.

 

Eerste contact

Mijnheer Van der Erven wordt op het advocatenkantoor als eerste door mij te woord gestaan. Tot een van mijn belangrijkste taken als medewerker van het secretariaat behoort het ontvangen van cliënten. Ik maak een eerste inschatting over de dringendheid van het door de deurwaarder afgegeven stuk.

 

Eerste uitleg

In dit geval zie ik meteen dat mijnheer is gedagvaard voor de Rechtbank. De eerste conclusie is dan dat in ieder geval rechtsbijstand van een advocaat vereist is. Ik leg uit, dat hij in eerste instantie niet persoonlijk in de Rechtbank hoeft te verschijnen. Op de aangegeven datum dient de advocaat aan de Rechtbank te berichten, dat hij voor mijnheer optreedt. De advocaat krijgt dan zes weken de tijd om schriftelijk op de dagvaarding te reageren. Dat geeft tijd om de kwestie met de advocaat te bespreken en om een goede inhoudelijke reactie op te stellen.

 

Helderheid

Het is mijnheer Van der Erven duidelijk dat hij niet over twee weken bij de Rechtbank wordt verwacht. Ook hoeft niet al binnen twee weken een inhoudelijke reactie gereed te zijn. Dit brengt toch enige rust. Door deze uitleg weet hij nu hoe het verder gaat. Ik spreek met mijnheer Van der Erven af dat de advocaat op korte termijn contact zal opnemen om de dagvaarding uitgebreid te bespreken.

 

Emotie en waarheid

Het komt nogal eens voor dat een dagvaarding in de ogen van een betrokkene verdraaide feiten en onwaarheden dan wel leugens bevat. Juist deze zaken zorgen ervoor, dat emoties een rol gaan spelen. Het is de advocaat die een juridisch antwoord op de dagvaarding zal formuleren.

 

Overleg vóór procedure

Als u een dagvaarding ontvangt, neemt u het best meteen contact op met een advocaat. Met de advocaat kunt u dan overleggen over het voeren van de procedure. Ons kantoor Tijssen & Saes Advocaten heeft reeds meer dan 25 jaar ervaring met procederen. Procederen is echter wel een laatste middel als het niet lukt een geschil in onderling overleg tot een einde te brengen. Met partijen samen tot een goede oplossing komen, verdient altijd de voorkeur. Ook het voeren van overleg behoort tot de deskundigheid van Tijssen & Saes Advocaten.

 

J.C.H. (Jan) van Erdewijk